Cookies in de praktijk
19 november 2014
Even concreet: wat moet een website-eigenaar doen om aan de onmogelijke cookiewet te voldoen? Het slechte nieuws is dat ik voor veel sites het antwoord niet weet. Het goede nieuws is daarentegen dat voor minstens zo veel sites het antwoord juist hoopvol is en de oplossing eenvoudig...
Zoals ik al eerder aangaf is het in veel gevallen praktisch onmogelijk aan de cookiewet te voldoen. De cookiewet verplicht je, je bezoekers te informeren over cookies die via jouw site worden geplaatst, maar dat is niet mogelijk wanneer andere sites via jouw site cookies plaatsen.
Een simpel voorbeeld is als je een YouTube-filmpje invoegt. YouTube is dan de partij die cookies plaatst. Welke dat zijn en wat ze doen, dat weet je niet. Het kan zelfs zijn dat YouTube per bezoeker andere cookies plaatst. (Nu heeft YouTube toevallig een vinkje voor een cookievrije invoegcode, dus daar heb je mazzel.)
Er bleef iets bij me knagen na mijn vorige artikel hierover. Weliswaar kan ik het cookieprobleem benoemen, maar als ik er geen oplossing voor bied, schuif ik het daarmee alleen maar door naar mijn klanten. Fijn dat zij dan ook op de hoogte zijn, maar wat nu?
Het goede nieuws, althans voor de meeste van mijn klanten, is dat zij over het algemeen geen cookies nodig hebben. Er zijn veel websites die van externe diensten gebruik moeten maken om bijvoorbeeld uit advertenties inkomsten te halen, maar de meeste van mijn klanten gebruiken in de eerste plaats websites om aan een informatiebehoefte te voldoen.
Mijn klanten willen voornamelijk websites laten bouwen om hun klanten, leveranciers, aandeelhouders, perscontacten enzovoort te informeren. Alleen sporadisch maken zij daarbij gebruik van een externe dienst, bijvoorbeeld om een live Twitterfeed te tonen of om video te tonen.
Zoals ik al heb aangegeven, kent YouTube een cookievrije stand. Bij Twitter ben je echter sinds een jaar of zo gedwongen de widget van Twitter.com te gebruiken.
Wat ik het meest zie voorkomen is het gebruik van Google Analytics voor websiteanalyse en dat gebruikt cookies. Google Analytics wordt echter vaak uit onwetendheid ingezet. Klanten gebruiken het, omdat het het enige systeem is dat ze kennen.
Wie alleen wil weten hoeveel bezoekers hij of zij dagelijks krijgt, kan net zo goed naar de serverlogfiles kijken. Dit gebruikt geen cookies en de hostingprovider biedt vaak een makkelijke grafische tool waarmee je deze logs kunt bekijken.
Voor wie daarentegen ingewikkeldere analyse wil doen, zijn er voldoende andere tools. Drupal-gebruikers (de hoofdmoot van mijn afnemers) hebben de beschikking over enkele handige modules die hiermee helpen, en zowel voor Drual-gebruikers als voor ieder ander is er Piwik, dat je op je eigen server installeert en dat zonder cookies kan worden gebruikt.
Samengevat: als je website dient om mensen en organisaties te informeren met wie je met name buiten de website om een relatie hebt (je hebt bijvoobrbeeld een klant een hamer verkocht; de relatie zit dan in die hamer), zal je over het algemeen geen problemen met cookies hebben, anders dan de problemen die je jezelf onnodig aandoet. Als je website zelf het product is, je hebt bijvoorbeeld een website met leuke, elders gehoste filmpjes die je financiert uit reclame-inkomsten, dan zal het cookieprobleem immens zijn. Je zult dan niet in staat zijn je aan de wet te houden.