Heilige elementen
08 mei 2008
In zijn boek Werken met VRML (1995) schrijft Mark Pesce: "Elke Cyberspace moet ontwerpelementen hebben die een geheiligd of religieus karakter hebben. In de meeste gevallen moeten deze elementen de inhoud van de ruimte niet domineren, maar ze moeten als referentiepunt dienen. Zonder die referentie is de ruimte gedoemd koud, onmenselijk en levenloos te zijn."
Toen ik dat voor het eerst las, werd ik sterk door deze alinea getroffen. Dat was voordat ik wist dat Pesce iemand is voor wie spiritualiteit belangrijk is, en dat hij het bovenstaande dus mogelijk letterlijk bedoelde. Als je het spirituele in deze uitspraak namelijk wegdenkt (en "cyberspace" vervangt door "website"), dan heeft hij gelijk. Websites hebben elementen nodig die zowel cultureel als "geografisch" als referentie dienen. Een bezoeker moet weten dat hij op jouw website zit (en wat hij er kan verwachten), maar hij moet er ook simpelweg de weg kunnen vinden. Elementen als je logo, je huisstijl en je menu's moeten dit duidelijk maken.
De pagina waar deze referenties bijeenkomen en zelfs overheersen, zeg maar het altaar van een website, is de homepage. Elke bezoeker kan de homepage vinden en weet dat hij vaak van daaruit weer zijn weg kan vinden. Het is dan ook zelden goed te praten als een webauteur de bezoeker deze gelegenheid ontneemt. Blijf van de homepage af: hij is heilig.